Prešovská spoločnosť Tomark sa za necelých dvadsať rokov etablovala ako významný výrobca športových lietadiel na globálnom trhu. Od prvého vzletu ich modelu Viper SD4 v roku 2006 sa firma vypracovala na rešpektovaného hráča v segmente ľahkých športových lietadiel, ktorých výnimočnosť potvrdzuje aj certifikát od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva.


Z vášne k profesionálnej výrobe
“Lietanie bolo vždy mojou vášňou,” spomína zakladateľ firmy Daniel Tomko st., ktorý s výrobou lietadiel začal ako splnenie svojho životného sna. To, čo začalo ako odvážna vízia, sa premenilo na úspešný biznis model. Firma dnes vyrába takmer všetky komponenty lietadiel s výnimkou motora, vrtule, čalúnenia a avionických prístrojov.
Globálny úspech slovenských lietadiel
Pod vedením Daniela Tomka ml. firma v súčasnosti exportuje svoje lietadlá do celého sveta. “Už v januári sme mali zazmluvnené výrobné kapacity na celý rok 2024,” potvrdzuje súčasný CEO úspech firmy. Lietadlá z Prešova nachádzajú svojich majiteľov v USA, Turecku, na Novom Zélande a v mnohých európskych krajinách vrátane Nemecka, Francúzska, Írska či Škandinávie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur.
Enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur odit. aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo. consequat.
Firma ponúka dva hlavné modely:
Skyper GT9: Hornoplošník oceňovaný najmä pre výnimočné výhľady, ideálny pre leteckých fotografov
Viper SD4: Dolnoplošník s dvoma sedadlami vedľa seba, vynikajúcimi letovými vlastnosťami a nízkou spotrebou paliva
TOMARK, Slovakia
Budúcnosť na vodíkový pohon
Tomark nezaostáva ani v inovácii. Firma v súčasnosti pracuje na vývoji multikoptéry s vodíkovým pohonom. “Vybrali sme si vodíkový pohon aj preto, že máme možnosť získať financovanie vývoja tohto projektu cez grantový program Európskej únie,” vysvetľuje Tomko ml. Projekt má plánovanú dobu vývoja šesť rokov.


Svetlá budúcnosť
Segment ľahkých športových lietadiel sa ukazuje ako mimoriadne odolný voči ekonomickým výkyvom. “Naša aero divízia nie je závislá na vývoji európskej ekonomiky, pretože má zákazníkov z celého sveta,” zdôrazňuje Daniel Tomko ml. Firma navyše expanduje na nové trhy – nedávno uzavrela významný kontrakt v Uzbekistane a pracuje na získaní certifikácie pre indický trh.
Príbeh Tomarku dokazuje, že aj slovenská firma dokáže uspieť na náročnom globálnom trhu s leteckou technikou, ak spojí vášeň pre lietanie s precíznou inžinierskou prácou a odvážnou víziou do budúcnosti.