Ministerstvo dopravy dnes predstavilo očakávané detaily o plánovanom leteckom spojení medzi Bratislavou a Košicami. Minister dopravy Jozef Ráž oznámil cenové rozpätie leteniek a podmienky pre budúceho prevádzkovateľa linky, ktorá by mala začať premávať od apríla 2025.


Cenová politika a letový poriadok
Podľa zverejnených informácií by jednosmerná letenka mala stáť 80 eur bez batožiny a 90 eur s podpalubnou batožinou. Pri spiatočnej letenke sa počíta s cenou 130 eur, respektíve 145 eur s batožinou. Minister zdôraznil, že tieto ceny predstavujú maximálny strop a v rámci tendra sa môžu znížiť.
Plánovaný letový poriadok počíta s dvoma dennými spojmi – ranným a večerným – ktoré budú operovať v pondelok, stredu a piatok. Nedeľný let je plánovaný vo večerných hodinách. Prevádzkovateľ bude musieť zabezpečiť lietadlo s minimálnou kapacitou 40 cestujúcich.
Otázna budúcnosť projektu
Napriek pokročilým prípravám nie je spustenie linky definitívne isté. Najvyšší kontrolný úrad upozornil na absenciu informácií o výške dotácie v štátnom rozpočte. Minister Ráž vysvetlil, že kompenzácie budú vyplácané až v nasledujúcom roku po vyúčtovaní reálnych nákladov a počtu prepravených pasažierov.
Kľúčovým faktorom bude výsledok tendra a výška požadovanej dotácie od víťazného dopravcu. “Ak bude suma prestrelená, určite to prevádzkovať nebudeme,” zdôraznil minister, pričom konkrétnu hranicu akceptovateľnej dotácie nezverejnil, aby neovplyvnil ponuky potenciálnych uchádzačov.
Minister Ráž však zostáva optimistický ohľadom bratislavsko-košickej linky: “Predpokladám, že záujem bude, máme ho indikovaný dopredu. Viaceré spoločnosti sa už informovali o možnosti prevádzkovať toto spojenie.”
Jozef Ráž, Minister SR
Otázna budúcnosť projektu
Je potrebné pripomenúť, že podobné spojenie bolo pred piatimi rokmi zrušené práve pre nerentabilnosť a nízky záujem cestujúcich. Ministerstvo dopravy navyše nedávno zaznamenalo neúspech pri pokuse o spustenie linky Košice-Göteborg, kde sa do tendra neprihlásil žiadny dopravca napriek ponúkanej dotácii.
Definitívne rozhodnutie o osude linky padne až po vyhodnotení tendra, keď vláda posúdi, či je ochotná akceptovať výšku potrebnej dotácie pre zabezpečenie prevádzky tohto vnútroštátneho leteckého spojenia.